S.P.E.R.- Lisabona, Portugalia

Experiență portugheză pentru minte și suflet

    Au trecut câteva luni de la Conferința de presă care anunța debutul proiectului Erasmus+, cu titlul „S.P.E.R. –Speranță Pentru Educația Românească”(2018-1-RO01-KA101-047947) la Colegiul Național “Octavian Goga” din Marghita. Această perioadă a fost dedicată activităților de pregătire a participanților și a mobilităților. Cadrele didactice au urmat module de pregătire pedagogică, interculturală și lingvistică, în limbile engleză și italiană. Tot în acest timp, profesorii, în colaborare cu elevii școlii și cu echipa de management, au realizat un videoclip de promovare a României, a orașului Marghita și a colegiului nostru, videoclip care este postat on-line și care va fi prezentat în cadrul tuturor mobilităților proiectului.
   În perioada 25.02.2019-02.03.2019 a avut loc prima dintre cele cinci mobilități prevăzute în proiect. Patru cadre didactice de la colegiul nostru: Simona Sarca, Margareta Anța, Liana Sârb și Loredana Braia au participat la cursul “Stimulating creativity and innovation in the classroom”, derulat de CREF –Centro de Recursos Educativos e Formacao, Lisabona, Portugalia.
   Organizarea cursului și a întregii experiențe portugheze a fost ireproșabilă, CREF reușind să îmbine într-o manieră interesantă și eficientă abordările teoretice cu observarea aplicării lor în practica unor școli din Portugalia, la care au fost organizate vizite de lucru. Profesorii nostri au învățat despre potențialul pe care Predarea bazată pe rezolvarea de probleme –Problem Based Learning- o are asupra creșterii motivației elevilor, a dezvoltării gândirii critice și a creativității. Este, de asemenea, o metodă care aduce în prim plan, formarea competențelor sociale ale elevilor, de interrelaționare, colaborare și comunicare, lăsând în urmă ideea că doar cultivând competiția dintre elevi, reușim să-i facem să fie mai buni și să-și dezvolte potențialul.
   Pe perioada cursului, profesorii au învățat să lucreze cu o gamă foarte largă de instrumente web, care, utilizate adecvat, vor stimula creativitatea și vor capta interesul elevilor. Dintre acestea amintim: Active Inspire Software, The Cloud, Kahoot, Quizizz, Socrative, Mentimeter, Flipping Book, Book Creator, Crosswords, Autocollage, utilizarea tablelor interactive și a telefonului mobil, în scopuri educative.
   Ideea asupra căreia au insistat formatorii nostri a fost aceea că pentru a reuși să motivăm cu adevărat elevii, este foarte important să înțelegem că întrebarea pe care trebuie să ne-o adresăm noi, profesorii nu este cum putem folosi o anumită metodă/instrument pentru a preda lecția, ci ce metode și instrumente ar putea folosi elevii pentru a învăța. Ei trebuie formați astfel încât să preia inițiativa și responsabilitatea propriei învățări. De multe ori, profesorii folosesc tehnologia doar pentru a face prezentări Power Point crezând că astfel lecția lor este mai atractivă și mai eficientă. Chiar dacă e într-adevăr mai modernă decât răsfoitul manualului, în realitate e doar o altă modalitate prin care profesorul furnizează materialul gata elaborat elevilor, nesolicitându-le acestora efortul creator și gândirea critică. Importantă este, de asemenea, alternarea metodelor/instrumentelor, care oricât de interesante ar fi, atunci când sunt folosite în mod repetitiv, devin plictisitoare pentru elevi.
   Profesorii au putut vedea în timpul vizitelor din școlile portugheze modul în care a fost implementat conceptul de “Clasa Viitorului”. Sunt clase organizate modular, în care elevii lucrează în grupuri la un anumit proiect. O Clasă a Viitorului e împărțită în șase arii de interes: Prezentare, Investigare, Creare, Schimb de idei, Dezvoltare și Interacțiune, fiecare fiind amenajată și utilată astfel încât să ofere elevilor tehnologia și confortul necesare desfășurării activității. Pentru o mai bună delimitare a spațiilor și crearea unei atmosfere calde și plăcute, sala viitorului este zugrăvită în șase culori diferite.
   Alături de îmbunătățirea metodelor de predare și dezvoltarea competențelor de utilizare a tehnologiei, profesorii noștri și-au dezvoltat competențele sociale, culturale și lingvistice, lucrând în echipe internaționale, alături de profesori din nu mai puțin de 12 țări europene. Au realizat schimburi de experiență și bune practici și au format rețele de colaborare viitoare între școli.
   În timpul liber, gazdele au pregătit activități culturale inedite, de prezentare a tradițiilor portugheze și a obiectivelor turistice importante din Lisabona și împrejurimi. Profesorii au putut să se plimbe pe străduțele pitorești din Cartierul Alfama, cel mai vechi din Lisabona, unde au luat cina într-un restaurant cu muzică Fado, să admire Piața Comerțului cu statuia ecvestră a regelui Jose I și Arco da Rua Augusta, apoi vestitul cartier Belem cu Mănăstirea Jeronimo, declarată patrimoniu UNESCO și care adăpostește monumentul funerar al marelui explorator Vasco da Gama, să urce cu liftul în Monumentul Descoperirilor, care oferă o minunată panoramă a Lisabonei, să-și ude picioarele în apa Atlanticului de-a lungul plajei din Sesimbra, una dintre cele mai frumoase plaje ale Portugaliei, să colinde pe străzile din Sintra, orașul palatelor și al grădinilor, pentru a găsi casa în care a locuit o mare parte din viață poetul englez Lord Byron, să admire apusul de soare la Cabo da Roca, cel mai vestic punct al continentului european, și, nu în ultimul rând, să-și răsfețe papilele gustative cu renumitul vin de Porto și delicioasa prăjitură portugheză Pasteis de Nata.
   Experiența portugheză a fost una deosebită, care a contribuit la îmbogățirea profesională și personală a participanților și care va rămâne întipărită mereu in mintea și sufletul lor. O experiență care merită trăită de fiecare profesor, măcar o dată în viață.

prof.Loredana Braia – coordonator proiect

Acest comunicat reflectă exclusiv punctul de vedere al autorului, iar Comisia Europeană nu este responsabilă de modul în care pot fi utilizate informațiile cuprinse în acest comunicat.

PROIECTUL SPER LISABONA