Azi, 14 octombrie 2025, in cea de-a doua zi a săptămânii Erasmus Days, vă oferim impresiile personale ale cadrelor didactice participante la mobilitățile de tip job- shadowing care au avut loc în anul școlar 2024-2025, anul al doilea din cadrul Acreditării Erasmus +, cu numărul 2022-1-RO01-KA120-SCH-000106556.
Mulțumim ERASMUS +!
#ErasmusDays2025
STRONGER TOGETHER IN EUROPE
Proiect nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000212759, anul al doilea al Acreditării Erasmus + cu nr. 2022-1-RO01-KA120-SCH-000106556.
Participarea la mobilitatea din Portugalia, la Agrupamento de Escolas da Boa Água din Quinta do Conde, a reprezentat o experiență unică și memorabilă. Am descoperit o școală modernă, în care elevii sunt încurajați să învețe prin colaborare și creativitate. Activitățile derulate au fost diverse, interesante și ne-au ajutat să schimbăm idei și metode de lucru cu partenerii europeni.
Clase combinate, colaborare și învățare reciprocă
În cele cinci zile, am vizitat în special clasele primare și grădinița, descoperind un sistem educațional bazat pe colaborare, incluziune și dezvoltare holistică.
Un aspect inedit a fost organizarea claselor combinate (ex. clasa a III-a cu a IV-a), unde copiii lucrează împreună, zilnic, într-un model de interacțiune constantă. Acest tip de organizare sprijină învățarea între colegi, dezvoltă responsabilitatea elevilor mai mari și permite o mai bună adaptare a ritmului de lucru.
De asemenea, am avut ocazia să cunoaștem mai bine cultura și ospitalitatea portugheză, să explorăm tradiții locale și să înțelegem mai profund ce înseamnă apartenența la familia europeană. Mobilitatea Erasmus+ a fost o oportunitate de creștere personală și profesională, o experiență care ne inspiră să aducem în școlile noastre noi practici și deschidere către lume.
Prof. Tomuța Ramona
#ErasmusDays2025
STRONGER TOGETHER IN EUROPE
Proiect nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000212759, anul al doilea al Acreditării Erasmus + cu nr. 2022-1-RO01-KA120-SCH-000106556
În perioada mobilității desfășurate în Portugalia, la Quinta do Conde, în cadrul Agrupamento de Escolas da Boa Água, am avut ocazia să descoperim o experiență educațională complexă și motivantă. Activitățile din program au vizat schimbul de bune practici, dezvoltarea competențelor digitale și interculturale, dar și consolidarea spiritului european în rândul elevilor și profesorilor.
Școala gazdă ne-a primit cu multă căldură, iar activitățile propuse au favorizat colaborarea între participanți din diferite țări. Am vizitat sălile de clasă, am participat la ateliere interactive și am descoperit metode de predare inovatoare, centrate pe elev și pe învățarea prin cooperare.
Un aspect important al mobilității a fost descoperirea culturii portugheze: am aflat detalii despre tradițiile locale, am gustat preparate specifice și am interacționat cu comunitatea, ceea ce a contribuit la înțelegerea diversității europene.
Am dobândit nu doar cunoștințe academice, ci și competențe sociale esențiale – spirit de echipă, adaptabilitate și deschidere către noi perspective. Această experiență Erasmus a demonstrat încă o dată că educația europeană înseamnă unitate în diversitate, prietenie și colaborare.
Mobilitatea la Agrupamento de Escolas da Boa Água a fost o adevărată lecție de viață, care va rămâne în amintirea tuturor ca o oportunitate de creștere personală și profesională.
Prof. Mihaiela Gergely
#ErasmusDays2025
STRONGER TOGETHER IN EUROPE
Proiect nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000212759, anul al doilea al Acreditării Erasmus + cu nr. 2022-1-RO01-KA120-SCH-000106556
Sosind la Damiaan Institut din Aarschot, mă întâmpină o atmosferă caldă și primitoare, specifică orășelului istoric belgian cu case din cărămidă și un centru liniștit. Școala s-a dovedit a fi un cămin al diversității, unde am avut şansa să cunosc elevi şi profesori din diferite colţuri ale Europei. Prima impresie a fost de o organizare impecabilă și de un entuziasm contagios. Fiecare zi aducea cu sine o nouă oportunitate de învățare și schimb de culturi. Aarschot, cu parcurile sale verzi şi canalul paşnic, a fost cadrul perfect pentru o mobilitate care a depășit toate așteptările. Cele mai frumoase amintiri rămân legate de oamenii pe care i-am cunoscut și de modul în care am învățat să apreciez atât asemănările, cât și diferențele dintre noi.
Activități interactive desfășurate:
1. Atelierul de educație financiară: Acest atelier a fost extrem de practic și captivant. Elevii au fost împărțiți în echipe și fiecăreia i s-a oferit un “portofoliu de investiții” virtual. Trebuia să aleagă în ce companii să investească, pe baza unor știri economice și a unor grafice cu evoluția prețurilor. Apoi, au urmărit cum se modifică investiția lor în funcție de evenimente economice simulate de trainer. A fost o lecție practică despre cum se iau decizii financiare informate, gestionând riscul și profitând de oportunități.
2. Analiza știrilor în limba franceză: Această activitate i-a pus pe elevi în fața unei provocări benefice. Au vizionat reportaje de știri de la posturi francofone, iar apoi, în grupuri mixte, au discutat despre conținut. Scopul a fost nu doar să înțeleaga mesajul, ci și să identifice părerea de fond și potențialul unui “unghi” în prezentarea știrii. Au exersat vocabularul specific și au dezvoltat o gândire mai critică față de mass-media, toate acestea într-o discuție deschisă și prietenoasă.
3. Atelierul de ciocolată: Un adevărat deliciu pentru toațe simțurile! Am aflat istoria ciocolatei belgiene și, cel mai important, am trecut la partea practică. Fiecare a putut să-și creeze propriile bomboane de ciocolată, topind ciocolată de calitate și turnând-o în tipare diverse, pe care apoi le-am decorat cu alune, fructe uscate. A fost o activitate relaxantă și creativă, care ne-a arătat pasiunea din spatele acestui simbol al Belgiei și ne-a oferit, desigur, o gustare delicioasă.
Prof. Carmen Asăvoaiei
#ErasmusDays2025
STRONGER TOGETHER IN EUROPE
Proiect nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000212759, anul al doilea al Acreditării Erasmus + cu nr. 2022-1-RO01-KA120-SCH-000106556
Experienţa trăită în programul de mobilitate a proiectului Eramus+, perioada 12.05-16.05.2025, la DAMIANINSTITUT, localitatea Aarschot, Belgia a fost una de neuitat, de la locurile pe care le-am vizitat, la persoanele pe care le-am cunoscut, relațiile pe care le-am legat cu toții pe parcursul unei săptămâni.
Scopul proiectului a fost schimbul de bune practici, oferirea de competențe și instrumente metodologice la nivel european în domeniul incluziunii sociale ceea ce le va permite, participanților la mobilitate, să îmbunătățească climatul de lucru în cadrul orelor la clasă, a orelor de consiliere și orientare și a activităților extrașcolare în scopul asigurării unui climat favorabil pentru elevi în care să-și dezvolte stima de sine și încrederea în propria persoană, valorizării egale a tuturor elevilor și personalului din unitatea noastră.
Mi-a făcut plăcere să colaborez, să ascult activ și să-mi exprim deschis opiniile, să gândesc critic și reflexiv, să învăț de la ceilalți, să ofer și să accept ajutor, să fiu punctuală, să respect regulile grupului și să contribui la organizarea spațiului de lucru.
Toate activităţile la care am participat, în special atelierele de lucru, m-au ajutat să observ similarităţile şi micile diferenţe între sistemele de învăţământ din România și Belgia, iar schimbul de bune practici mi-a oferit oportunitatea de a cunoaşte noi tehnici şi strategii de identificare a provocărilor din mediul şcolar, reuşind astfel să-mi dezvolt competenţe specifice în acest domeniu în vederea creării unui mediu educaţional sigur şi pozitiv.
Unicitatea și splendoarea locului au adus un farmec aparte acestor activități care vor rămâne cu siguranță cele mai frumoase amintiri într-un curs de formare și dezvoltare profesională din viața mea.
Prof. Nadia Dat
#ErasmusDays2025
STRONGER TOGETHER IN EUROPE
Proiect nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000212759, anul al doilea al Acreditării Erasmus + cu nr. 2022-1-RO01-KA120-SCH-000106556
Participarea la mobilitatea Erasmus în Aarschot, Belgia, a fost o experiență extrem de valoroasă din punct de vedere educațional și cultural. Am avut oportunitatea de a participa la cursuri de limba engleză și franceză, unde am putut observa metode de predare interactive, adaptate la nevoile elevilor și orientate spre dezvoltarea competențelor de comunicare. Aceste cursuri ne-au ajutat să ne îmbunătățim abilitățile lingvistice, dar și să înțelegem mai bine cum este încurajată învățarea activă în școlile belgiene.
Un moment inedit al mobilității a fost participarea la un atelier de ciocolată, o experiență ce a îmbinat tradiția belgiană cu spiritul de colaborare. A fost o ocazie excelentă de a interacționa într-un mediu informal și de a învăța mai multe despre cultura locală. De asemenea, am participat la ateliere de educație financiară, unde am aflat metode eficiente de predare a conceptelor economice încă din școala generală, un aspect pe care l-am considerat foarte util și aplicabil și în sistemul nostru.
Am avut șansa să observăm programul zilnic al elevilor, structura orarului și modul în care aceștia sunt grupați pe niveluri de competență. Ne-a impresionat echilibrul între activitățile academice și cele practice, dar și sprijinul acordat elevilor în procesul de învățare. Am învățat despre sistemul de învățământ belgian, care pune accent pe diversitate, incluziune și adaptarea la nevoile fiecărui elev.
Această mobilitate ne-a oferit o perspectivă nouă asupra educației europene și ne-a inspirat să implementăm bune practici în activitatea noastră profesională. Am revenit acasă cu idei, contacte internaționale și motivație pentru a continua să învățăm și să evoluăm.
Pe lângă toate cunoștințele dobândite, această experiență a fost și o lecție de interculturalitate. Am avut ocazia să interacționăm cu profesori și elevi din alte țări, să schimbăm idei, perspective și să înțelegem mai bine valorile comune europene. Schimbul de bune practici și deschiderea către alte sisteme educaționale ne-au încurajat să reflectăm mai profund asupra propriei activități didactice și asupra modului în care putem contribui la modernizarea învățământului românesc. Mobilitatea Erasmus a fost mai mult decât un program de formare – a fost o sursă de inspirație, motivare și dezvoltare personală și profesională.