13 octombrie 2025

Mobilitate de grup gimnaziu Italia

    Prima zi de mobilitate la Istituto Comprensivo San Marco Argentano a fost, fără îndoială, una plină de emoții și descoperiri. Încă de la primele ore, ne-am dat seama că vom avea parte de o experiență unică, într-un mediu educațional nou, dar primitor.
    Prima activitate, cea în care am comparat școala noastră cu cea din Italia, a fost un bun prilej să observăm atât asemănările, cât și diferențele dintre cele două sisteme de învățământ. De pildă, ne-a surprins modul în care se desfășoară orarul zilnic în Italia, organizarea claselor și relația dintre profesori și elevi. Am descoperit că, deși metodele de predare pot fi ușor diferite, esența rămâne aceeași: accentul se pune pe formarea și dezvoltarea elevilor ca indivizi. În același timp, și noi am avut ocazia să le prezentăm colegilor italieni cum decurg orele la noi, care sunt materiile pe care le studiem cu precădere și ce tradiții sau activități specifice avem.
    A doua parte a activității a fost dedicată imaginației și creativității. În cadrul celor două proiecte despre școala ideală, am discutat liber despre cum ne-ar plăcea să fie organizate sălile de clasă, ce fel de activități extracurriculare ne-ar ajuta să ne dezvoltăm pasiunile și cum ne-am dori să interacționăm cu profesorii și colegii. Unele idei s-au referit la introducerea mai multor ateliere practice (muzică, arte, robotică), la crearea de spații verzi și locuri de relaxare în școală, dar și la introducerea de metode interactive de învățare, prin care să învățăm lucruri noi în mod practic și distractiv. A fost impresionant să vedem cât de asemănătoare sunt visele elevilor din ambele țări: toți își doresc un mediu deschis și orientat spre dezvoltarea personală.
    După ce ne-am exprimat ideile și am lucrat la proiecte, am fost invitați să vizităm fiecare încăpere a școlii, sub îndrumarea elevilor italieni. Cu multă politețe și entuziasm, aceștia ne-au arătat sălile de clasă, laboratoarele, sala de muzică și alte spații destinate activităților extracurriculare. Ne-a bucurat faptul că am putut observa direct cum se desfășoară orele, care este atmosfera și cum colaborează elevii între ei. De asemenea, profesorii, deși erau în plin program, ne-au întâmpinat cu zâmbetul pe buze și ne-au adresat câteva cuvinte de bun venit, arătându-se interesați de cultura și școala noastră.
    Un aspect care a ieșit în evidență pe parcursul zilei a fost deschiderea și prietenia cu care am fost primiți. Atât cadrele didactice, cât și elevii italieni au fost nerăbdători să ne cunoască și să afle cât mai multe despre țara noastră și despre felul în care învățăm. Această atitudine pozitivă ne-a făcut să ne simțim confortabil și ne-a încurajat să comunicăm liber, fie în limba engleză, fie încercând să vorbim puțină italiană.
    Pe de altă parte, noi am încercat să le răspundem cu aceeași deschidere, prezentându-le obiceiurile noastre, sistemul de învățământ și lucrurile care ne fac mândri de școala noastră de acasă. A fost o experiență care a demonstrat cât de important este schimbul cultural și educațional: chiar dacă venim din contexte diferite, ne putem regăsi în pasiunile comune.
    La finalul acestei prime zile, am rămas cu un sentiment de entuziasm și dorință de a explora și mai mult.
    Această primă zi a fost, așadar, un exemplu perfect de cum interacțiunea directă și schimbul de idei pot să ne apropie și să ne îmbogățească pe toți, indiferent de limba pe care o vorbim sau de locul din care venim.
Oros Ayana

Ziua a II-a în San Marco Argentano
    Dis-de-dimineață, profesorii însoțitori ne-au trezit, dând startul unei noi zile speciale în cadrul acestui program captivant.
    După un mic dejun savuros, am pornit împreună spre școală, unde noii noștri colegi ne așteptau cu nerăbdare. La sunetul soneriei, am fost conduși în sala de sport, unde am participat la diverse activități. Am avut ocazia să încercăm pentru prima dată tirul cu arcul, iar unii dintre noi s-au dovedit a fi foarte talentați. A urmat o partidă de ping-pong, în echipe mixte, formate dintr-un coleg italian și unul român, ceea ce ne-a ajutat să ne cunoaștem mai bine și să legăm noi prietenii.
    După o scurtă pauză, ne-am implicat într-o activitate interactivă prin aplicația Kahoot, unde am fost provocați să răspundem la întrebări despre istoria și cultura celor două țări. Atât noi, cât și colegii italieni, am descoperit informații interesante și ne-am testat cunoștințele într-un mod distractiv.
    După programul școlar, am explorat împrejurimile cu autobuzul, descoperind frumusețea locurilor din San Marco Argentano.
Hebristean Oana, clasa a VII-a B

    A treia zi în San Marco Argentano a început pentru noi la ora 07:30, ora de trezire. După ce ne-am aranjat patul și camerele, am servit micul dejun specific Italiei, croissant cu ciocolată (sau cu gem) și o băutură la alegere (apă, suc, lapte, ceai, cappuccino, espresso).
    Am mers la școală, unde ne-am revăzut cu noii noștri prieteni. Activitatea la școală a început cu un dans tradițional în zona aceasta, Tarantella. După aceea, am fost la ore, pentru a vedea procesul de predare.
    Am ales ora de matematică. Apoi, am fost la ora de franceză, unde s-au prezentat drepturile femeilor de-a lungul timpului, în limba franceză. La sfârșitul prezentării PowerPoint, elevii ne-au surprins cu un proiect, cu drepturile femeilor în România, tot în franceză. Alți colegi au participat la ore de geografie, italiană și engleză.
    La ora 13, am pornit spre restaurantul unde am servit prânzul luni. Astăzi, meniul a fost un hamburger cu cartofi pai și bacon, mâncare care nu este tradițională!! Ca să nu spun că ni s-au pus ingredientele pe masă și l-am pregătit noi.
    Deoarece este inadmisibil să nu mâncăm ceva tradițional, ne-am refăcut reputația cu o “siesta” tradițională, practicată de localnici între orele 13-16, când localitatea se golește, iar pe străzi rămânem doar noi, turiștii.
Suiogan William, VIII C

    Ziua a patra petrecută în San Marco Argentano a început devreme, la ora 6:30, cu energie și entuziasm pentru noile activități care ne așteptau. Am început prin a ne îngriji spațiile personale, demonstrând responsabilitate și spirit de echipă, apoi am servit împreună micul dejun, consolidând legăturile dintre noi.
    Un moment special al zilei a fost turul orașului, organizat de elevii de liceu din San Marco Argentano pentru colegii mai mici de gimnaziu. Acest schimb intre generatii a creat un cadru de învățare bazat pe colaborare, în care am descoperit istoria monumentelor și a clădirilor emblematice ale orașului. Am fost inspirați de dedicarea și leadershipul elevilor locali, care ne-au ghidat cu pasiune și ne-au împărtășit cunoștințele lor.
    Un alt punct de atracție a fost vizita la Muzeul Diecezan, unde am explorat moștenirea spirituală și culturală a orașului. Am aflat despre sfinții locali, despre tradițiile bisericești și despre simbolistica vestimentației preoțești, admirând totodată sculpturi și artefacte ce păstrează vie memoria unor personalități marcante ale comunității.
    Întreaga zi a fost o experiență profundă de învățare și conectare, în care am descoperit nu doar frumusețea locului, ci și generozitatea și deschiderea oamenilor. Activitățile desfășurate ne-au întărit spiritul de echipă, ne-au inspirat să fim mai curioși și să apreciem diversitatea culturală. Amintirile create aici vor rămâne vii, iar lecțiile de leadership, respect și incluziune pe care le-am învățat ne vor însoți mult timp de acum înainte.
Maior Matias VIII A

O zi de adio și de începuturi noi.
    Ultima zi din mobilitatea noastră Erasmus în San Marco Argentano a fost una plină de emoții. Ne-am trezit știind că e ultima oară când ne vom întâlni cu toții în acel loc frumos, dar și bucuroși pentru tot ce am trăit împreună.
    Dimineața am avut o activitate specială de reflecție. Asta înseamnă că ne-am gândit la tot ce am făcut în această săptămână: ce ne-a plăcut, ce am învățat și cum ne-am simțit. Am vorbit deschis despre emoțiile noastre și am aflat că e important să ne cunoaștem mai bine pe noi înșine și să avem curajul să spunem ce gândim.
    După aceea, am lucrat în echipe și am vorbit despre diferențele dintre noi – limba, obiceiurile sau stilul de viață. Dar am înțeles că, de fapt, avem multe lucruri în comun și că, dacă ne ascultăm unii pe alții, putem fi prieteni adevărați, chiar dacă venim din țări diferite.     Am avut și o sesiune de feedback, adică am spus ce ne-a plăcut și ce am putea face mai bine pe viitor. A fost interesant să venim cu idei pentru activități pe care le-am putea organiza și în școala noastră. Ne-am simțit ca niște mici lideri, gata să aducem schimbări bune acasă.     După un pic de timp liber, a venit momentul plecării. Ne-am luat rămas bun de la noii noștri prieteni, cu promisiunea că vom păstra legătura.
    Această ultimă zi nu a fost doar despre „la revedere”, ci și despre „mulțumesc” și „pe curând”. Am plecat de acolo mai încrezători, mai deschiși și cu inima plină de amintiri frumoase. A fost o experiență extraordinară pe care aș repeta-o oricând.
Nilamber Rahul, clasa a VII-a C